X
تبلیغات
رایتل
زمان ثبت : پنج‌شنبه 18 مرداد‌ماه سال 1386 در ساعت 02:13 ب.ظ
نویسنده : مهدی الله یاری
عنوان : چرخه حیات
یکی دو شب پیش غلامحسین الهام مرد زحمتکش دولت نهم که تنها هدفش از پرکاری خدمت به مردمه گفت که برنامه ای برای سهمیه بندیه گازوئیل نداریم ولی دولت از قاچاق گازوئیل داره خیلی ضرر می کنه.با این حال به نظر من که گازوئیل هم از زیر تیغ اصلاحات مرد اصولگرای که همون رئیس جمهور مردمیه این باشه سالم در نمی ره و احتمال سهمیه بندیش وجود داره.اما یکی دو تا نکته در زمینه سهمیه بندی بنزین می خوام بگم.در این که ملت شهید پرور و متمدن و پیرو خط رهبری ایرانی درست بنزین مصرف نمی کنند هیچ شکی ندارم.و دارم می بینم که یک تکون هایی به خودشون دارن می دن تا مدیریت مصرفشون بالا بره.البته در ماه های بعدی که این شش ماهه تموم بشه و صابون بی بنزینی به تنشون بیشتر بخوره مدیریتشون خیلی برای اون 100 لیتر بیشتر می شه.اما به نظر من این طرح دو تا اشکال بزرگ داره.اول این که اون ادمایی گردن کلفتی که با نفت کش میان بنزین قاچاق می کنند و یا اونایی که قراردادهای نفتی رو به سود منافعشون وضع می کنند ککشون هم نمی گزه و این کارتی کردن برای جلو گیری از قاچاق اونقدری هم که می گن موثر نیست و نمی شه به گفته سردار احمدی مقدم خیلی اعتنا کرد که گفته قاچاق بنزین صفر شده.اما حرف دومم اینه که وقتی احمدی نژاد این طرح رو انجام میده باید زمینه سازی بکنه.باید ناوگان حمل و نقل بین شهری و مخصوصا شهری رو نمی گم گسترش بده بلکه تا همینجایی که گسترش داده ظرفیتش رو بیشتر کنه.اون از مترو که کیپ تا کیپ ملت سوار می شن و بدتر از اون اتوبوس ها شهری هستن.اما صابون حمل و نقل بین شهری به تن من خوره و هنوز هم داره کف می کنه.من قبلا که می خواستم از کرج سوار ماشین بشم برم قم یک ساعت قبل از حرکت اتوبوس میرفتم به همون تعاونی و بلیط می گرفتم و بعضا یک ساعت هم منتظر می موندم و بعد که حرکت می کرد ما هم به مقصود می رسیدیم اما با این وضع بنزین ماشین های اصفهان و کلا هر جایی که از قم رد می شه اگر بخوای سوار شی که اصلا فکر بلیط رو نکن و طرف تعاونی هم نرو باید کنار در اتوبوس مثل داغدیده ها وایسی تا وقتی که طرف خواست حرکت کنه اگر مسافر اون شهر اخری سوار نشد یک جایی اون ته اتوبوس پیدا کنی و بلیط 1500 تومنی هم 2000 تومن پیاده شی تا برسی به مقصد.حتی بعضی موقع ها ماشین های اراک هم که نسبتا نزدیک قم هستن با 7-8 تا صندلی خالی حرکت می کنند اما مسافر ها مسیر قم رو سوار نمی کنن.مسافر برها شخصی هم که کرایه 2500 تومنی رو به 5000 تومن افزایش دادن که واقعا زیاده.که البته بعضیاشون با این که گازسوز هستند اما 5000 تومن می گیرند و مشکل بنزین هم که ندارند و خیر سرشون هم خطی هستند .و در عین حال جالبه که چند وقت پیش از یکی از مسولان حمل و نقل پرسیدند گفت که نزدیک 50 درصد ظرفیت اتوبوس های بین شهریمون خالیه و مردم مشکلی ندارند.خلاصه این از اثرات سهمیه بندی بنزین بود که احمدی نژاد گفت باید بشه و شد خدا رحم کنه به طرح حذف کنکور که اون هم باید بشه اما چطوریش رو خود نوکر ملت بهتر می دونه.حالا حساب کنید اگر گازویل سهمیه بندی هم بشه دیگه چه مصیبتی به وجود میاد.
اما حالا می خوام یک چرخه جالب اکو سیستم زیست بیو تکنولژی اجتماعی ضد فرهنگی و در نهایت اقتصادی براتون بگم.این راننده اتوبوسی که میاد این طوری برای پول در اوردن خیلی ها رو سر کار می زار و خیلی های دیگه رو با منت سوار می کنه و خیلیهای دیگه رو اصلا سوار نمی کنه بچه محصل داره و این بچه وقتی که میره مدرسه دولتی اون مدرسه طبق قانون نباید پول بگیره اما مدیر مدرسه به علت کمبود بودجه خلاف مقررات ازش پول می گیره همونطوری که اون اقا خیلی از مسافر ها رو سوار نمی کنه.و وقتی بچش میره سر کلاس معلم درست و حسابی درس نمیده و دنبال کلاس خصوصیه تا پول بیشتری بگیره همونطوری که اون راننده هم دنبال پول بیشتری هست.یک جور دیگه به این قضیه نگاه می کنم.خود اون راننده قلبش میگیره و میبرنش بیمارستان اما اونجا پرستار که کار نمی کنه چرا چون اون وظیفشه که بیاد بیمارستان و یکی دو تا مریض رو بهشون برسه همونطوری که اون راننده وظیفش این بود که مسافر ها رو از کرج ببره اصفهان اما وظیفه نداره که مسافر شهرهای بین راه رو سوار کنه.همین چرخه رو برای پرستار و معلم و مامورهای مالیاتی و نظارتی و سایر کارمندها در نظر بگیرید.......واقعا چرخه قشنگیه.ادم یا فرکتال می افته.حالا حرف اخرم چیه؟می دونم که ضعف مدیریتی از اون بالای بالا تا اون پایین پایین(خیلی هم نرو پایین زشته)مملکت ما رو فرا گرفته اما اگر خود مردم به وظیفشون درست عمل کنند نه این که بیان فداکاری بکنند فقط بیان در حیطه وظایف خودشون درست عمل کنن خیلی از مشکلات فعلیمون درست میشه.